JUNI

sidensist

sneglmblastrek

 

SOMMER på Blå Havkatt 

Bilde 26.06.2019 15 03 39

Juni kommer med sommeren. Det gjenstår å se hvor lenge den varer, men enn så lenge skal vi nyte den med turer og naturstudier i årets biotop - et tjern i skogen.

Ellers byr sommeren på annerledes dager og avskjeder. Det første kan være spennende, og skyldes ferieavvikling og samarbeid med andre avdelinger for at 'småttisene' skal får en myk overgang til stor avdeling. Det andre er langt mer sørgmodig, for det handler om at avgangsbarna forlater oss for godt. De skal jo ut i nye eventyr, mens vi sitter slukøret igjen... Men vi trøster oss med at plassene deres blir fylt av andre sjarmører etterhvert. Sånn er jo livet i barnehagen...

 

Periodens bilde

IMG 9935
Feltarbeid i biotopen - finner vi et sånt dyr, tror du?


Siden sist..


havkatten
..er biotoparbeidet avsluttet, og prossessen med alle ekspedisjonene, feltarbeid og etterarbeid er forsøkt dokumentert i billedgalleriet nedenfor. Nå og resten av sommeren hendler det om turgåing med mer fritt innhold, forming, lek og akriviteter på avdelingene og på uteomårdet og på små og store bigivenheter knyttet til ferieavviklingen som er i gang. Det blir ikke flere bilder på nettsiden på en stund nå. Men de som vil kan som nevnt se bildene fra biotoparbeidet tidligere i sommer, her:




Noen bilder fra den lille 17.maimarkering vår kan fortsatt ses her:

Noen bilder fra russen kan ses her (der er tatt mange bilder på flere enheter, men dette var de jeg hadde tilgang til nå):

 

 

 Barnekunst

      IMG 9886

Biotopveggen er klar til å fylles

 

"Tanken bak..."
ER ARTIKLER OM LITT AV HVERT:

Tanken bak...innemiljøet hos oss

Som oppfølging av foreldrespørreundersøkelser vil vi fortelle om rutiner og forhold i barnehagen som vi ikke vanligvis tenker på å si så mye om, og som heller ikke kommer frem i pedagogiske planer eller bildedokumentasjon. Først ut er innemiljøet på avdelingen vår.

Arealmessig er vi en romslig barnehage. Men vi er prisgitt et 30 år gammelt hus med vegger av furupanel, og (ofte) økonomi som ikke tillater særlig oppussing eller oppgradering. Noe vi forsåvidt ikke ønsker heller. Vi synes den stilen passer til vår pedagogikk med fokus på natur, miljø og Mange Intelligenser. Vi har tro på at naturmaterialer og lite institusjonspreg gir varme og en koseligere atmosfære for barna.

Når det gjelder innredningen skal den invitere til mange ulike typer lek og aktiviteter, med kroker og ‘lommer’ der barna kan leke mest mulig uforstyrret. Leketøy, utstyr og materiell finnes på faste plasser og er lett tilgjengelig for barna. Slik kan de i størst mulig grad styre leken sin selv.

Vi har laget kroker for rollelek, byggelek, datalek, lesing og formingslek, og puterommet kan brukes både til fysisk lek og rolig lek. Bordet er arena for formingslek, spill og puslespill. Og ikke sjeldent er der også lekende sjeler UNDER bordet. Alle disse lekemulighetene gir allsidig utfoldelse knyttet til Mange Intelligenser. Det er tanken bak innredningen. Dette er også i tråd med Reggio Emilias pedagogikk som omtaler rommet som ‘Den tredje pedagog’, en annen inspirasjonskilde for oss.

Tanken bak...lekeutvalget vårt

Akkurat som innmiljøet, skal også leker og utstyr inspirere barn til ulike typer lek i barnehagen. I tillegg skal disse i størst mulig grad være tilgjengelig for barna, slik at de selv kan finne det de ønsker eller trenger for å drive leken sin videre. Vi skal altså ha ting som inspirerer til rollelek, konstruksjonslek, formingslek og det jeg velger å kalle kognitiv lek som fx. spill og puslespill. Disse siste har gjerne et slags læringformål (tall og mengder eller ord og begreper), men gir like gjerne øvelse i sosiale spilleregler om de blir brukt på en god måte.

Vår pedagogikk, Mange Intelligenser, preger også lekeutstyret vårt. Vi vil det skal appellere til lek som kan knyttes til intelligensene, og her er kreativ bruk, fantasi og ting som kan brukes på mange måter et stikkord. En ‘pinne’ kan være buen til fiolinene, eller fløyte, eller en trykkestav eller… En ertepose kan være pute til katten, innmaten i en sandwich, eller lasten på et lasteplan. Ullposene var opprinnelig tenkt til samle, sorterings- og kategoriseoingslek, men er like ofte ‘skøyter’ eller hjelm. For ikke å snakke om lekesilkene; de er prinsessekjoler, dansetørkler, dukkedyner eller hoppeparadis. Bare fantasien vår setter begrensinger, og som dere vet, barnas fantasi er uendelig. Den mater vi med dette materiellet som ikke har en fast funksjon. Og så vil vi at lekene skal være så kjønnsnøytrale som mulig.

At vi i tillegg er en naturbarnehage med stort fokus på miljø har gjort oss oppmerksom på hva leker er laget av. Og vi velger nå leker av naturmaterialer i størst mulig grad. Tre, silke, ull, bomull, stein, perlemor osv. gir en taktil dimensjon til opplevelsen.

Det gjør nok at vårt utstyr ser anderledes ut en lekene på barnerommet hjemme. Det er helt greit. For vi skal ikke kopiere et hjem, men faktisk være et supplement til hjemmet. Slik får barna oppleve flere typer lekemateriell.

 

 

Personalet på avdelingen er

Kristin, Jørn og Shoshi.
Kristin og Jørn veksler annenhver uke på å være tidligvakt (715-1445) og seinvakt (9-1630)
mens Shoshi er pedagogisk leder og har fast mellomvakt (815-15)

Hele avdelingen går ut i allslags vær

5tips til pakledning

 

Et av kriteriene i naturbarnehagen lyder "Vi går ut i allsalgs vær". 

I Naturbarnehagen blir da nøkkelen til et godt liv for barna riktige klær.

Foreldrene har ansvar for at barnas klær både er hensiktsmessige for lek og friluftsliv i barnehage, og at de er tørre og tilgjengelig for barna, dvs. henger/ligger på riktig plass i garderoben.

 


 

 

 

 

 

Til toppen

 

 Noen tilbakeblikk...
 HAGEDAG OG ANDRE VÅRLIGE AKTIVITETER
 
KOHORTLIV

PÅSKE delvis på rødt nivå
 
FRA ÅRETS KARNEVAL
 
I ANLEDNING 6. FEBRUAR
 
VINTER PÅ BLÅ HAVKATT